Mostové jeřáby a vrátky

Není to dlouhá doba, co jsem se úplnou náhodou seznámil s mužem, který pracuje ve firmě Pireos. Vždycky jsem byl technicky nadaný, takže mě jejich práce zaujala. Vyprávěl mi o tom, jak vyvíjí nové elektronické technologie, dělají dálková ovládání k mostovým jeřábům ve velkých halách ale i k vrátkům. Rozhodl jsem se, že se s vámi podělím o něco málo z toho, co mi o jejich činnosti vyprávěl.

Asi před měsícem jsem se se svou rodinou a psem přestěhoval do malého městečka Litomyšl, které je spíše umělecky založené, proto jsem nečekal, že zde potkám někoho se zájmem o techniku, jako jsem já sám.

Když jsme se jednou nepohodli s manželkou, musel jsem ustoupit, vzít psa na procházku a jít nakoupit. V Albertu za sebou najednou slyším volání: „Prosím vás, pane!“ Zastavil jsem, chvatnými kroky mě dobíhal nějaký muž. Ztratil jsem peněženku. Zjistil jsem to, až když mi ji onen neznámý podával. Dali jsme se do hovoru, měl jsem potřebu nějak mu dobrý skutek oplatit.

Dozvěděl jsem se, že pracuje ve firmě Pireos, která funguje od roku 1994. Už mají za sebou celou řadu projektů. Nejvíce se ale specializují na servis jeřábů a dálková ovládání pro vrátky. Velice mě toto téma zajímalo, chtěl jsem se dozvědět co nejvíce.

Včera jsem měl možnost podívat se na jejich práci zblízka. Byli zavoláni kvůli nefunkčnímu mostovému jeřábu v nedaleké fabrice na průmyslové stroje. Vstoupili jsme do haly, kde bylo téměř nedýchatelno, hrozný hluk – nic přímeného. Procházeli jsme kolem nejrůznějších mužů v kombinézách s brýlemi, kladívky, nýty, pájkami,…

Na jeřábu nebyla velká porucha (náhrada kabelů, výměna zvedáku a ještě několik drobností), portálový jeřáb byl v pořádku do několika málo hodin. Já jsem se mezitím stavil do hospůdky nedaleko. Když vše ale fungovalo, jak mělo, chtěl jsem to všechno vidět. Dálkové ovládání je skvělé v tom, že člověk ovládající jeřáb, nemusí neustále chodit za strojem. Může si jít, kudy chce, jak chce, přitom vše funguje spolehlivě, bez prodlev.

Muž, který jeřáb ovládá, pouze na displeji klikne a zvedák jede dolů, zde je připevněn náklad a už se všechno začíná zdvihat. Pak to jeřáb odveze přes halu na úplně jiné místo. Ano, je to skutečně skvělá věc. Nedokážu si vůbec představit, jak by dnešní průmysl bez nich mohl existovat. Je super, když jsou lidé, kteří práci s nimi ještě více zjednodušují.

Odjeli jsme a všechny strany byly spokojené s výsledkem. Po cestě jsme vedli konverzaci o lanových navijácích. Moc jsem o tom do té doby nevěděl. Nechal jsem se poučit. Jsou to ty „zlepšováky“, které se používají na stavbách, když je potřeba něco těžšího (nebo něco ve větším množství) dostat výš např. do pater. Jeden muž stojí dole s ovladačem, který je připojen kabelem, další jsou nahoře, aby vyložili, co člověk dole naložil. Dálkové ovládání umožňuje zredukovat počet mužů, kteří jsou u lanového kladkostroje zaměstnáni, protože ovládání klidně může mít zavěšené na krku někdo z dělníků nahoře a „výtah“ ovládat sám.

Pireos nedělá jenom opravy, ale také modernizace, montáž a výrobu na zakázku. Vedle toho i vyvíjí nové technologie. Škoda, že mám vystudovanou pedagogickou školu, ale možná se ještě dovzdělám, protože by mě moc bavilo dělat něco takového a vymýšlet nové elektronické systémy.

Bookmark this on Hatena Bookmark
Hatena Bookmark - Mostové jeřáby a vrátky
Share on Facebook
Post to Google Buzz
Bookmark this on Yahoo Bookmark
Bookmark this on Livedoor Clip
Share on FriendFeed

Autor: pireoscz